Новини

Тук ще намерите новини, свързани със системата и състезанията на нея.
Коледно Състезание 2024
И тази година съм ви подготвил NP-пълна задачка, с която да ви занимавам по Коледа :) Този път решението ви ще рисува "цветно" - можете да я достъпите на https://action.informatika.bg/games/colorful.

И този път съм предвидил примамливи награди - даже по-големи от миналата година =)
  1. Първо място: Eлектрически скутер Xiaomi 4 Pro Plus или велосипед на еквивалентна стойност.
  2. Второ място: Слушалки Bose QuietComfort Ultra
  3. Трето място: Ергономичен стол Corsair T3 Rush
  4. Четвърто място: SanDisk Extreme Portable 1TB
  5. Пето място: Стенен часовник Paladim "Kletka" 30cm
Допълнителни малки награди (Бутилка 720DGREE) са предвидени за най-добре представилото се момиче и най-добре представилият се състезател под 16 години.

За решаване на задачата ще имате малко повече от две седмици - началото ще бъде на 18. Декември, сряда, от 00:00 часа, а краят ще бъде 23:00 на 30. Декември. Победителите ще бъдат обявени до три дни след края на състезанието, а наградите ще бъдат изпратени през Януари.

Моля да участвате спортсменски - да не пробвате да лъжете системата, както и да не споделяте решения и/или идеи за решения помежду си. Запазвам си правото да дисквалифицирам хора (или те да не получат награди) ако установя, че не са работили сами или са "cheat"-вали по друг начин.
Публикувано на 2024-12-17
Профилактика на грейдъра
Поради хардуерна профилактика на грейдващия сървъра и ъпгрейд на операционната система, системата няма да тества решения през остатъка на деня. Самият фронт-енд ще продължи да работи и приема решения, но те ще бъдат тествани при възстановяване на работата на грейдъра.

EDIT: Грейдърът е ъпдейтнат до Ubuntu 24.04.1. Обновени са и компилаторите:
  • G++ до 13.2.0
  • Java до 17.0.12
  • Python до 3.10.14
Все още има някакъв obscure проблем с Пайтън-а и винаги дава Runtime Error. Ще се опитам да го оправя възможно най-скоро.
Публикувано на 2024-09-17
Коледно състезание
Здравейте, хора! След големия рефакторинг и няколко месеца почти никаква работа по системата в следствие на едно малко, сладко бебе, което се появи в живота ми, най-накрая намерих малко време да позакърпя основните проблеми. Идните месеци се надявам и да успея да вкарам някакви отдавна планирани подобрения - като например анализи на задачите и търсене.

През това време реших да дам и една NP-пълна задачка, с която да се поборите предколедно! Предвидил съм и примамливи награди =)
  1. Първо място: Playstation 5 - Standard Edition
  2. Второ място: Sony WH-1000XM4
  3. Трето място: Paladim Wall Clock KLETKA
  4. Четвърто място: SanDisk Extreme Portable SSD
  5. Пето място: 720°DGREE Stainless Steel Drinking Bottle
Ако децата вкъщи ме оставят да ги поръчам, някои от състезателите може да получат и персонализирана тениска.

За решаване на задачата ще имате малко повече от две седмици - началото ще бъде на 9. Декември, събота, от 10:00 часа, а краят ще бъде 22:00 на 23. Декември. Победителите ще бъдат обявени до три дни след края на състезанието, а наградите ще бъдат изпратени през Януари.

Моля да участвате спортсменски - да не пробвате да лъжете системата, както и да не споделяте решения и/или идеи за решения помежду си. Запазвам си правото да дисквалифицирам хора (или те да не получат награди) ако установя, че не са работили сами или са "cheat"-вали по друг начин.

Update: Задачата е публикувана на https://action.informatika.bg/games/reconstruct
Публикувано на 2023-12-05
Цялостно обновяване
Вчера (19. Юни, 2023) най-накрая обнових системата с един огромен рефакторинг, който правя от доста време. Има много промени по кода (пренаписани са части от фронт-енда), като има промени и по базата данни и по бекенда.

В следствие на това е възможно да виждате проблеми през следващите няколко дни, докато ги видя и оправя (или вие ми кажете за тях - чрез бутона "Мрън" отстрани, или ми пишете на thinkcreative@outlook.com.

До сега проблемите, за които зная, са:
  • Самият бутон "Мрън" не работи.
  • Всички задачи бяха маркирани като решени за не-логнати потребители.
  • Update-ът на Achievement-ите е отчасти счупен.
  • Тестването на игри има понякога проблеми.
  • Някои Compilation Error статуси не се дисплейват.
Публикувано на 2023-06-20
Временно спиране на грейдъра
Поради ремонт, тестващият сървър на системата ще бъде спрян между 13-ти Февруари, 2023г. и 17-ти Февруари, 2023г., включително.

Условията на задачите все още ще бъдат достъпни (ще можете да ги четете, както и да предавате решения), но самото тестване на решенията ще се случи след обратното пускане на системата (очаквано на 18-ти Февруари).

EDIT: Поради забавяне на ремонта, грейдърът няма да е пуснат до неделя, 19. Февруари, включително.

Извиняваме се за причиненото неудобство!
Публикувано на 2023-02-11
PyPy
Смених Python интерпретатора, който се ползва от системата за тесване на решения, от CPython (Python version 3.8.5) на PyPy (Python version 3.6.9). Всички решения на Python ще бъдат ретествани; възможно е някои от тях да получат Compilation Error (поради ползването на по-стара версия на Python), но мнозинството ще минат от TL на нещо друго.

Защо се наложи тази промяна?
Стандартната имплементация на Python (CPython) е впечатляващо бавна. В някои случаи на различни задачи, на които тествах, над 100 пъти по-бавна от C/C++. Това доведе до голяма част от задачите да не могат да бъдат решени изобщо на Python, което не е оптимално. Ползвайки PyPy получаваме 4-5, а понякога и много повече пъти по-бърз рънтайм. На задачите, които тествах, имаше както такива с около 4 пъти, така и такива, с над 10 пъти.
Публикувано на 2021-01-17
Ретестване
От днес back-end-ът е на нов сървър (16-ядрен Xeon). В следствие на това през следващите няколко дни:
  1. Е възможно Time Limit-ите на задачите да не са подходящи за новата машина - тези дни ще ги настроя за нея и ще ретествам всички изпратени решения, но това е доста работа, тъй като трябва да мина през всички задачи.
  2. Възможно е да виждате от време на време големи опашки от решения, които чакат да бъдат тествани. За съжаление ще трябва да ги изчаквате докато се тества и вашето решение.
On the bright side, вече решенията ви трябва да се тестват доста по-бързо от преди (8 worker-а вместо сегашните 3, а също така махнах Docker контейнерите, което допълнително забърза нещата). И основната причина да направя тази промяна е, че вече решенията трябва да се тестват значително по-консистентно - ако изпратите два пъти поред едно и също решение, времето за изпълнение на тестовете трябва да е почти напълно идентично с предходния път.

Благодаря за търпението!
Публикувано на 2020-09-05
Проблемен ъпдейт
От месеци не бях ъпдейтвал нищо голямо по фронт-енда (работя по доста промени по бек-енд-а, които не би трябвало да са видими за потребителите... за сега :)). След един не много успешен deployment на нещо малко (подобрих формата за възстановяване на e-mail-и да дава хинт кой e-mail е ползвал потребителя при регистрацията си) е възможно част от нещата да не работят в момента. Ще гледам да ги оправя възможно най-скоро, но ако забележите нещо го репортнете с бутона "Мрън" - може да съм го пропуснал.

А в най-скоро време очаквайте новина с подобренията по бекенда и фронт-енда! :)
Публикувано на 2020-08-07
Internal Errors
Направих няколко големи промени по грейдъра (смених сървъра и в същото време switch-нах на новия код на бекенеда (docker-а)) - съответно няколко неща се намазаха. Едно от тях е това, че може да получавате Internal Error на някакви тестове - това ще бъде дебъгнато скоро (днес, петък вечерта, примерно). Ще ретествам изпратените решения, които са го получили като оправя проблема.
Публикувано на 2019-10-18
Промяна на кода и машината на grader-a
През идните 1-2 седмици ще вкарам доста промени в backend-а на системата (grader-а), като основните промени са, че вече ще има много по-добра изолация на програмите (чрез Docker container-и), както и значително по-точно измерване на използваното време и памет от програмите. Изначално планирана като голяма промяна, в крайна сметка стана почти пълно пренаписване на backend-а, съответно е възможно да се появят някакви проблеми (които ще гледам да фиксна веднага, след като ги забележа или ги report-нете).

Допълнително, веднага след вкарването и изтестването на новия backend, ще сменя и тестващата машина с доста по-мощна такава (16-ядрен Intel Xeon сървър). Това ще доведе до промяна на TL-тите на много от задачите, които обаче отново ще са около 2 * времето на авторското решение.

В следствие на двете промени ще ретествам всички изпратени решения до сега (за да са адекватни с новите TL-ти и система). Възможно е да видите големи опашки от решения, чакащи да бъдат тествани - това не трябва да ви плаши - не се притеснявайте да изпращате решения - те би трябвало да бъде тествани до няколко минути. Също така е възможно някое ваше решение, което до сега е минавало, вече да не минава, или обратното - такова, което не е минавало, вече да минава. Ще бъдете информирани за такива чрез нова notification система, която се очаква също да се появи на сайта в следващите 2-3 седмици.
Публикувано на 2019-07-30
Системата временно няма да тества
На 17-ти Юни между 16 и 18 часа системата временно няма да grade-ва решения поради смяна на интернет провайдъра. През това време ще можете да разглеждате задачите и дори да предавате такива - просто ще бъдат тествани по-късно.
Публикувано на 2019-06-17
Анкета
Здравейте!

Системата е "жива" от вече над две години и дойде време да се допитаме до Вас - потребителите - какво бихте желали да видите и как бихте я оценили. Публикувахме следната анкета (отнема около 2-3 минути) с която можете да ни помогнете да видим накъде да я развиваме нататък! Ще сме ви благодарни, ако отделите времето да я попълните: https://www.surveymonkey.com/r/B66GHNW.
Публикувано на 2019-04-08
Обновяване на Постиженията
Логиката за Постиженията ("Achievements") беше пренаписана, като най-голямата разлика е, че вече за много повече от постиженията се зачитат и събмити по игри. Очаквано е да имате малко повече или малко по-малко постижения от преди: някои хора "загубиха" постижения, които се променят с времето - например място в топ 10 (тъй като вече не са там) или пък решена изцяло някоя тема от тренировката (тъй като са били добавени нови задачи).
Публикувано на 2018-12-18
Профилактика
На 9. Декември, 2018г. се очаква прекъсване на работата на грейдъра между 15:00 и 17:00 часа поради профилактика (upgrade до Ubuntu 18.04). Фронт-ендът ще продължи да работи, тоест ще можете да гледате задачи и да пращате решения, които ще бъдат тествани след възстановяването му.

UPDATE: Грейдърът вече е с Ubuntu 18.04, а компилаторите са ъпдейтнати до последните стабилни версии:
  • GCC до 7.3.0
  • Python до 3.6.7
  • Java до 1.8.0_191
Сменен е и компилационният флаг за C++ от "std=c++14" на "std=c++17".
Публикувано на 2018-12-09
Възстановяване на пароли
Тези дни довърших един отдавна започнат feature - възможността потребителите автоматично да ресетират паролата си, в случай, че са я забравили (или просто искат да я сменят). Това става през login страницата (за целта трябва да сте се log-out-нали от системата). Под логин менюто сега освен "Регистрация" можете да видите и "Възстановяване".

Тъй като направих доста промени по логина, регистрацията, а и по други части от системата покрай това, в случай, че забележете проблеми, не се колебайте да ползвате "съобщи за проблем" формата или да ми пишете - във фейсбуук или на e-mail-а, даден на страницата за системата.
Публикувано на 2018-10-05
Задача Airports
Покрай HackConf 2018 съвместно със Skyscanner пускаме интересна "маратонска" задача, която обаче ще тече "официално" само до 23-ти септември. Можете да я видите ето тук, а за най-добре представилия се участник ще има и награда!

Тъй като в началния си вариант задачата беше твърде сложна, сега добавих визуализатор, който показва кои летища сте познали. С него можете значително да подобрите решенията си!

UPDATE: Играта завърши! Честито на Владимир Начев, който постигна най-добър резултат (познавайки 162 от летищата), който ще получи дрон от Skyscanner. Единственият друг участник, който позна над 100 летища, беше заелият второ място Цветослав Мавродиев. Браво и на двамата за доброто представяне!

Пълните резултати в рамките на "състезанието" можете да видите тук.
Публикувано на 2018-09-14
Профилактика
На 7-ми Юли се очаква прекъсване на работата на grader-а за няколко часа поради профилактика (ще бъде преместен на нова локация). Очаква се да не отнеме повече от няколко часа; тоест вечерта на 7-ми Юли всичко да работи отново.
Публикувано на 2018-06-29
Игра HyperWords
Крайният срок за "официални" решения по задачата HyperWords е до петък, 15. Юни, 12:00 на обяд. Всички участници с ненулев резултат ще получат тениски от организаторите на задачата - фирма HyperScience.

Имаме финални резултати, базирани на 100 теста! Честито на Енчо Мишинев за безапелационното първо място, както и на Антон Анастасов и Антония Петрова, които допълниха челната тройка. Предварителните резултати, базирани на 20-те preliminary теста, са запазени тук.

Предаването по играта е отново пуснато, като можете да тествате промени по решенията си на финалните 100 теста.
Публикувано на 2018-06-12
Събмит 10000
На 26. Май, 2018г. на системата беше предаден 10000-ният събмит! Негов автор беше потребителят kepetrov, като, малко разочароващо, събмитът беше увенчан с Compilation Error.
Публикувано на 2018-06-03
Профилактика
На 13-ти Март между 12:30 и 13:00 ще бъде направена малка профилактика на grader машината. Очаквайте изпратените решения да бъдат тествани след това.
Публикувано на 2018-03-13
Подготовка
Вече е активна и секцията Подготовка. Там можете да намерите задачите от системата, групирани по теми, подредени в нарастващ ред по сложност. Подготовката е добро място за обучение и тренировка, като ще ви накара да имплементирате специфични алгоритми и структури данни за да ги научите.

Подготовката е подходяща за ученици от D група нагоре или студенти от всички курсове - най-лесните задачи са предвидени за хора с базови познания по програмиране, докато най-трудните - за много добри състезатели.
Публикувано на 2017-10-06
HTTPS Support
Ситемата вече може да бъде достъпена през HTTPS: https://action.informatika.bg. Това е и препоръчания начин да се достъпва, като след около месец валидация, че всичко работи както трябва, достъпът през HTTP ще бъде премахнат.
Публикувано на 2017-09-27
Всички задачи са качени
Вече са качени всички планирани задачи на сайта (което беше най-времеотнемащата част до сега). С времето, когато давам нови по различни състезания ще качвам и тях.

Следващата стъпка ще е задачите да бъдат категоризирани и подредени в подходящ за обучение ред (по тематика и отчасти по сложност). Това, всъщност, е в процес на разработка и очаквам скоро да успея да го завърша.
Публикувано на 2017-09-20
Потребител 100
Вече има над 100 регистрирани потребители на сайта!
Публикувано на 2017-08-09
Задача 200
На системата вече са качени над 200 задачи, което означава че е почти готов откъм съдържание. Очаква се първоначално да има около 220-230, като след това с времето ще бъдат добавяни и нови.
Публикувано на 2017-07-31
Поддръжка на Python
От днес вече грейдърът поддържа и Python.
Публикувано на 2017-05-09
Поддръжка на Игри
Вече системата поддържа игри за двама (или повече) души. Един от основните плюсове тук е, че можете да ползвате който език искате (и да играете срещу произволен друг).

Първата достъпна игра е играта Snakes, в която трябва да изпреварите противника да изядете определен брой ябълки. Освен стандартен визуализатор, тази игра има възможност за визуализация на минали игри - по който начин можете да видите как се е движила вашата змия, а и тази на противника!
Публикувано на 2017-04-06
Поддръжка на Java
От днес вече грейдърът поддържа и Java.
Публикувано на 2017-02-26
And the Oscar goes to...
Наградата за първи човек, открил security bug в системата, отива при cvetoslav, който успя да експлойтне не-ескейпнат compilation error, който принти целия проблемен ред (вкарвайки javascript там) :)
Публикувано на 2017-02-01
Beta Версия
Алфа тестването на системата поизчисти част от бъговете, и системата вече е достатъчно стабилна за бета тестване!

Все още много от функционалностите продължават да липсват (например съобщения, ачийвмънти, Java & Python, секцията за тренировка). Тях, заедно с много други неща, ще добавя през следващите няколко месеца, които мисля да продължи Бета-та. Преди това, обаче, ще кача всички задачи, които съм давал на състезания.

Ако забележите проблеми със системата, не се колебайте да съобшите за тях чрез линка "report a bug" в долното меню на всяка страница.
Публикувано на 2017-01-25
Alpha Версия
Стартира тестването на Алфа версия на системата. В нея липсват много от функционалностите, които се очаква да има на системата (например съобщения, ачийвмънти, Java & Python, и много, много други). Идеята е да се тестват основни функционалности, като например създаване на акаунти, предаване и тестване на C++ решения, опашка.

Всички проблеми, които забележите по време на тестването, могат да бъдат репортвани чрез "report a bug" линка отдолу на всяка страница. Очаква се тази фаза на тестването да продължи 1-2 седмици или докато се изчистят проблемите.
Публикувано на 2016-12-29
Работата по Арената е започната!
Около три години по-късно, отколкото ми се искаше, започнах работа по онлайн арена за тренировки и състезания. Този път реших проектът да е open source, като кодът може да бъде намерен в GitHub.

Целта ми е системата за състезания да е възможно най-проста за ползване, както от учениците и студентите, решаващи задачи на нея, така и от преподаватели - планирам да дам специални права на учители, лектори на школи, и преподаватели на курсове в университета, които изявят желание, да има възможност да създават задачи и състезания ползвайки възможностите на системата и сървъра наготово.
Публикувано на 2016-05-21
Мрън!